НЕДЕЉА БЕЗБЕДНОСТИ ДЕЦЕ НА ИНТЕРНЕТУ

НЕДЕЉА БЕЗБЕДНОСТИ ДЕЦЕ НА ИНТЕРНЕТУ

Недеља од  13. до 17. 10. 2014. године била је посвећена безбедности деце на интернету.Низом активности ученици 6. разреда су били у прилици да стекну

практична и функционална знања како да се понашају безбедније док се налазе на интернету, као и да провере своје идеје и размишљања на ову тему.

Програм је завршен интерактивним квизом знања у оквиру ког су ученици проверили колико се безбедно понашају на интернету, као и колико су научили

о томе током ове недеље.

На почетку је психолог школе организовала уводну радионицу на тему дигиталне писмености. Кроз ову радионицу ученици су били у прилици да сазнају све важне иформације

о томе како да свој боравак у виртуелној реалности учине што безбеднијим, које податке не треба да откривају никоме, шта је сајбер насиље, које све садржаје могу да користе и деле са другима.

Током недеље, на часу српског језика ученици су говорили о позитивној комуникацији на интернету, начину писменог опхођења и речнику који користе у оваквом виду комуникације.

На часу информатике тема је била адекватност сарджаја, начини препознавања и анализе прикладног онлајн садржаја и указивање на начине како се могу препознати неприкладни садржаји,

могући угрожавајући сајтови и сл. На грађанском васпитању ученици су се бавили разним облицима вршњачког насиља који се могу јавити и појавити приликом комуникације и дружења на

друштвеним мрежама, као и у свакодневној комуникацији и дружењу уживо и преузимању личне одговорности у овим ситуацијама.

Циљ овог програма је био да освестимо код ученика чињеницу да не постоји суштинска разлика између њиховог функционисања у реалности и у виртуелном свету и да су њихова репутација,

имиџ и понашање одраз њихове јединствене личности, да не постоје две личности – једна у реалном, а друга у виртуленом свету, и да виртуелни свет демистификујемо и учинимо реалнијим.

Имајући у виду године у којима се налазе и свим привлачним, а потенцијално опасним или угрожавајућим садржајима и ситуацијама којима могу бити изложени у виртуелном свету, где је простор са више избора,

а мање контроле, желели смо да их усмеримо како да сами препознају опасности којима могу бити изложени и да их сами спрече доношењем паметних одлука.

На крају програма су ученици имали прилике да попуњавају евалуациони лист у оквиру ког су оценили успешност сваког дела програма и поделили са нама шта су све ново научили и шта ће све даље

примењивати у свом понашању док се налазе на интернету. Резултати анкете показују следеће:

Тема                                                                 средња оцена 6/1          средња оцена 6/2

Дигитална писменост                                        3,92                                     5

Позитивна комуникација на интернету             3,5                                       5

Сајбер насиље                                                   3,6                                       5

Прикладан онлајн садржај                                3,75                                     5

Најважније што су научили у току ове недеље, а што ће у будућности примењивати приликом свог боравка на интернету јесте:

  • Да не остављају личне податке (име, презиме, адресу, број телефона, датум рођења, име школе у коју иду)
  • Да не прихватају позиве за пријатељство од непознатих особа и да не причају са њима
  • Да не дају број кредитне катрице својих родитеља кад им у току игрице траже да би докупили неку повластицу ради бољег успеха у игрици
  • Да покажу одраслој особи ако их неко малтретира на друштвеним мрежама
  • Ако се упознају са неким кога су упознали на интернету да иду у пратњи одрасле особе или да иду на јавно место
  • Да не дају своју фејсбук шифру својим другарима ради могуће злоупотребе
  • Да не нападају некога преко фејсбука                                                                                                    Данијела Андрејић, психолог школе