Nastavni planovi i programi škole
Sve programe koji se realizuju u Obrazovnom sistemu „Ruđer Bošković” povezuju:
a) zajednički ciljevi obrazovno - vaspitnog procesa:
-formiranje i razvijanje funkcionalnih i transfernih znanja i veština, na način koji uvažava uzrasno - razvojne osobenosti učenika,
-usvajanje i razvijanje raznovrsnih strategija učenja,
-razvijanje pozitivnog stava prema učenju kao kontinuiranom i doživotnom procesu,
-razvijanje tolerancije i otvorenosti za različitosti,
-razvijanje veština komunikacije i saradnje,
-razvijanje odgovornosti za sopstveno postignuće,
-razvijanje radnih navika;
b) usluge koje sistem pruža kao podršku obrazovno-vaspitnom procesu:
-obezbeđivanje udžbenika,
-korišćenje bogatog bibliotečkog fonda,
-organizovanje ekskurzija i izleta,
-organizovanje poseta naučnim i kulturnim institucijama i manifestacijama
-gostovanja eminentnih naučnika i umetnika iz zemlje i sveta
Ostvarenje ovih ciljeva omogućava didaktičko-metodička fleksibilnost, koja se ogleda u izboru i kombinovanju raznovrsnih metoda rada.Takav pristup omogućava interdisciplinarnost, aktivno učešće učenika i razvijanje različitih strategija učenja.
Program gimnazije opšteg smera
Nastava u gimnaziji „Ruđer Bošković” se ostvaruje po nastavnom planu i programu za gimnazije opšteg smera, propisanim od strane Ministarstva prosvete Republike Srbije.
Redovna nastava se ostvaruje kroz razredno-časovni sistem, organizovanjem celodnevne nastave (čas redovne nastave traje 45 minuta); dodatni rad sa učenicima obuhvata realizaciju aktivnosti koje su usklađene sa nastavnim sadržajima, predznanjima i postignućima učenika i njihovim posebnim interesovanjima.
Rad sa učenicima van redovne nastave ostvaruje se svakodnevno prema utvrđenom rasporedu. Ciljevi rada sa učenicima van redovne nastave su:
-brži napredak učenika sa nižim nivoom predznanja,
-lakše savladavanje osnovnih zahteva nastavnih programa,
-podsticanje razvoja posebnih interesovanja učenika,
-podsticanje razvoja posebnih sposobnosti učenika.
Lista obaveznih predmeta i nedeljni fond časova:
Predmet | Prvi razred | Drugi razred | Treći razred | Četvrti razred |
Srpski jezik i književnost | 4 | 4 | 4 | 4 |
Engleski jezik (kao prvi strani jezik) | 2 | 2 | 4 | 3 |
Nemački jezik (kao drugi strani jezik) | 2 | 2 | 2 | 2 |
Francuski jezik (kao drugi strani jezik) | 2 | 2 | 2 | 2 |
Ruski jezik (kao drugi strani jezik) | 2 | 2 | 2 | 2 |
Italijanski jezik (kao drugi strani jezik) | 2 | 2 | 2 | 2 |
Španski jezik (kao drugi strani jezik) | 2 | 2 | 2 | 2 |
Latinski jezik | 2 | 2 | -- | -- |
Istorija | 2 | 2 | 2 | 2 |
Geografija | 2 | 2 | 2 | -- |
Psihologija | -- | 2 | -- | -- |
Filozofija | -- | -- | 2 | 3 |
Ustav i prava građana | -- | -- | -- | 1 |
Sociologija | -- | -- | -- | 2 |
Matematika | 4 | 4 | 4 | 4 |
Fizika | 2 | 2 | 3 | 2 |
Hemija | 2 | 2 | 2 | 2 |
Računarstvo i informatika | 2 | 2 | 2 | 2 |
Muzička kultura | 1 | 1 | -- | -- |
Likovna kultura | 1 | 1 | -- | -- |
Fizičko vaspitanje | 2 | 2 | 2 | 2 |
Lista obaveznih izbornih predmeta:
Predmet | Prvi razred | Drugi razred | Treći razred | Četvrti razred |
Građansko vaspitanje | 1 | 1 | 1 | 1 |
Veronauka | 1 | 1 | 1 | 1 |
Pored obaveznih i obaveznih izbornih predmeta, učenici mogu da pohađaju časove dizajna i da učestvuju u kreativnim aktivnostima škole – KAŠ.
Cambridge IGCSE – Međunarodni Kembridž program za učenike I i II razreda gimnazije
IGCSE (International General Certificate of Secondary Education) predstavlja u svetu najpopularniji međunarodni program, namenjen populaciji uzrasta od 14 do 16 godina. Program pruža odličnu pripremu za nastavak školovanja jer razvija veštine kritičkog mišljenja, istraživanja i rešavanja problema.
Gimnazija „Ruđer Bošković” opredelila se za sledeću listu predmeta:
| ||
ENGLESKI JEZIK | - Engleski jezik kao prvi jezik | |
STRANI JEZICI | - Francuski kao strani jezik | |
| ||
HUMANISTIČKE NAUKE | - Globalne perspective | |
DRUŠTVENE NAUKE | -Ekonomija | |
| ||
PRIRODNE NAUKE | - Biologija | |
| ||
| ||
TEHNOLOŠKE NAUKE | - Informatičke i komunikacijske tehnologije | |
UMETNOST | - Umetnost i dizajn |
Program međunarodne mature - IB Diploma Programme
Program međunarodne mature je sveobuhvatan nastavni program koji se izvodi u trećoj i četvrtoj godini gimnazije, a završava se polaganjem ispita na kraju četvrte godine.
Opšti ciljevi Programa međunarodne mature su:
- uspostavljanje međunarodnih obrazovnih standarda,
- podsticanje razumevanja različitih kultura kroz zajedničko akademsko iskustvo,
- ostvarivanje visokih akademskih postignuća,
- svestrano obrazovanje ličnosti,
- razvijanje osetljivosti za potrebe drugih ljudi,
- razvijanje svesti o značaju očuvanja životne sredine.
Program međunarodne mature učenicima nudi:
- savremen nastavni program,
- razvijanje znanja i veština u različitim naučnim oblastima, neophodnih za nastavak školovanja,
- sticanje stvaralačkog iskustva kroz izradu seminarskih radova, projekata i istraživanja,
- izgrađivanje odgovornog odnosa prema sopstvenom obrazovanju,
- razvijanje tehnika učenja i samodiscipline,
- razvijanje kritičkog mišljenja, sopstvenog pogleda na svet, lične kreativnosti i humanih vrednosti.
Učenici koji dobiju IB diplomu stiču pravo da konkurišu na univerzitete u više od 110 zemalja sveta, među njima i one najprestižnije. U zavisnosti od rezultata mogu da konkurišu za delimične ili potpune stipendije na pojedinim univerzitetima.
Detaljne informacije u vezi sa vrednovanjem IB diplome mogu se dobiti na veb-stranici http://www.ibo.org na linku university recognition.
Pored šest predmeta, svi kandidati pohađaju interdisciplinarni kurs teorije znanja (TOK) koji za cilj ima razvijanje kritičkog mišljenja o znanjima i iskustvima stečenim u nastavi i vannastavnim aktivnostima. Učenici su u obavezi da sprovedu samostalne istraživačke aktivnosti i napišu seminarski rad (Extended Essay) od 4.000 reči. Postoji i obaveza učešća u kreativnim aktivnostima i društveno-korisnom radu (Creativity, Action, Service).