OGLEDNI ČAS TOK MATEMATIKA

OGLEDNI ČAS TOK MATEMATIKA

Da li se matematika pravi ili se otkriva?

U okviru predmeta teorija znanja (Theory of Knowledge, TOK) na IB Diploma programu, ove nedelje bavili smo se matematikom. Tokom tri časa rešaval

i smo različite logičke probleme, slušali predavanje, odgledali i analizirali kratke filmove o istoriji matematike i diskutovali o značaju ove nauke za razvoj civilizacije.

Časove su osmislili i realizovali profesori Nena Šurlan i Petar Ogrizović.Kroz primere o retkim genetičkim oboljenjima i o čuvenom „Monti Hol” problemu, videli smo kako

nas sopstvena intuicija može izneveriti. Podsetili smo se da je centralno pitanje kojim se bavi teorija znanja – „Kako možemo biti sigurni da je tačno ono što mislimo da znamo?”

Matematika tu ima jednostavan odgovor. Nešto je tačno ako može da se dokaže. I baš zbog takvog pristupa, matematika ima posebno mesto u odnosu na ostale nauke,

i nezamenljiva je u ljudskom obrazovanju. Na kraju nismo uspeli da se dogovorimo da li se matematika pravi ili se ona otkriva. Da li su Euklid, Dekart, Ojler, Njutn, Gedel

i hiljade drugih stvarali nove ili su samo otkrivali postojeće matematičke zakonitosti? Srećom, ciljevi predmeta kao što su TOK i matematika i jesu da nas podstaknu na razmišljanje.

I evo, mi još uvek razmišljamo o definicijama, aksiomama, teoremama, o znanju, iskustvu, kreativnosti i o istini. Shvatili smo da bi bez matematike svet bio neshvatljiv.